הגבלת הילוכים! ילדים, קדטים ונוער

הגבלת הילוכים

הגבלת הילוכים בעולם האופניים בעולם הפכה להיות נורמה כאשר יותר ויותר רוכבי אופניים צעירים נכנסים לתוך עולם רכיבת הכביש ההישגי זה ההגבל אשר עוזר להם לפתח סל”ד גבוה יותר במינימום פציעות.

בועז שושן | 24.2.20

האם זה הוגן בכלל….?

ובכן זאת שאלה טובה… ננסה לענות עליה בכמה משפטים, עולם האופניים ההישגי במיוחד בשלביו הראשונים מהווה פלטפורמה נהדרת להזנק לרמות גבוהות יותר אך ענף זה טומן בחובו כמה מלכודות למתאמן הצעיר וביניהם כל עניין פציעות ונזקי הגוף.

תחילת סדרת האימונים אצל ילד או נער צעיר יכולה להיות מהירה, הדרישות הביומכאניות מהגוף גבוהות ואם לא נשקיע בכיוון מדויק על האופניים או בחירת מערכת הילוכים נכונה אנחנו יכולים למצוא מהר מאוד את הילד שלנו חבול ופצוע ולא בהכרח בעקבות נפילה על האספלט. אחת הסיבות העיקריות להגבלת ההילוכים בעולם היא מניעת פציעות, השאלה איך זה מתבטא בבחירת ההילוכים…

כאשר ילד רוכב על אופניו ההשלכה העצבית אומרת לו לעתים לסובב רגליים ב”קאדנס” נמוך במטרה להפיק יותר כוח ובכך לתעל זאת למהירות גבוהה יותר של האופניים… זוהי תובנה מיושנת ומסוכנת לרוכבים הצעירים מכיוון שהיא מקבילה לילד שנדרשת ממנו היכולת לבצע הנפת משקולת של 100 ק”ג לגובה מטר וחוזר חלילה.הגבלת הילוכים

הרעיון בהפקת כוח עקבי בעזרת כמות חזרות גבוהה (קאדנס גבוה) הוא רעיון אשר קיים בענף האופניים כבר מזה 2 עשורים! הלכה למעשה רוכבי האופניים של היום עברו משימוש במערכת גלגלי שיניים גדולים מקדימה וקטנים נורא מאחורה, (53X23) ליחסים נוחים יותר אשר נותנים וורסאטיליות לרוכב ומאפשרים לו לרכב בנעימות גם בעליות הכי קשוחות (50X30)

ההתפתחות הפיזיולוגית של רוכבים צעירים היא מהירה ולא עקבית כאשר מדובר בחתך אוכלוסיה מגוון.

אי לכך ובהתאם לזאת נעילת ההילוכים יוצאת מצב בו יכולת סיבובי הרגליים כמעט זהה בין רוכב A שיש לו אפשרות להוציא כמות כוח גבוהה במיוחד בהילוך נמוך לעומת רוכב B שאין מה לעשות ניחן בגנים שריריים צנועים אבל יכולת הסל”ד שלו גבוהה בצורה יוצאת דופן מרוכב A.

השיוויוניות הזו יוצרת מצב הומוגני על המסלול ושווה הזדמנויות לכל הצדדים.

ביצוע הגבלת הילוכים הלכה למעשה!

הגבלת ההילוכים בדרך כלל נעשה בתחילת עונה על ידי כל מועדון אשר משתתף באופן פעיל במירוצי הליגה באותה המדינה. תהליך ההגבלה עד כה נעשה באופן שיטתי כאשר הרוכב מציב את אופניו על קו כאשר זרוע הפדל (אחת מהן) נושקת באופן אנכי לקו המסומן והילוכיו נמצאים על השילוב הקשה ביותר שיש למערכת לתת.הגבלת הילוכים

לאחר מכן מתחיל הרוכב ביצוע צעידה לאחור בעזרת אופני על קו ישר כאשר זרוע הפדל מבצעת סיבוב שלם (360 מעלות) מסביב לצירה. מהנקודה בה החל הרוכב את המדידה עד הנקודה בה הזרוע השלימה סיבוב מלא ישנו מרחק מסויים, מרחק זה הוא המרחק החוקי שיש על האופניים לעבור בטרם יעלו על מסלול המירוצים, כמובן שהמרחק הוא תלוי הקטגוריה.

ילדים: 6.35 מטרים (לפי הנחיות עונת 2020) 

קדטים: 7.01 מטרים

נוער: 7.93 מטרים 

המטרה ליצור מצב בו הרוכבים הצעירים יותר יפדלו יותר ויתקדמו פחות, רוכבי הקדטים ירכבו טיפה מהר יותר מן הילדים ורוכבי הנוער ירכבו הכי מהר אבל עם הגבלה מינימלית ביותר. בקטגוריות העילית אין צורך בהגבלה כנ”ל גם לגבי קטגוריות המאסטרס. 

הגבלת ההילוכים בשטח התחרות מקור לבעיות! 

אין זה סוד שאחד הבעיות הנפוצות לעוגמת נפש של ילד או נער טרום ואחרי המירוץ היא נושא הגבלת ההילוכים. בישראל אין חוק נכון לעונת 2020 שאוסר שימוש בקסטה רגילה וביצוע הגבלת ההילוכים נעשה עד עכשיו על ידי סגירת בורג הגובל במעביר האחורי או נעילה על פלטת הילוכים 39 וגלגל שיניים אחורי של 12 לקטגוריית הקדטים, מצב זה גרם לכמה וכמה בעיות…. 

  • נעילת הילוכים במצב בו קיימת קסטה רגילה הוא בעייתי למכונאי מכיוון שהשארית של כבל ההילוכים לא נשארת מתוחה כיאות אלא אם כן הרוכב הצעיר והחביב לא מבצע העברה מעבר לתחום שבו הוא נעול! 
  • גובל המעביר העליון שביצע את הנעילה בפועל באופן כמעט תמידי קצר מה שדורש החלפה של בורג אחר אשר ברוב המקרים לא מתאים ויוצר בעיה נוראית בהברגת הגובל מה שמביא להרס מוחלט של המעביר ברוב המקרים. 
  • קרו מירוצים בתנאי שטח לא חלקים בהם בורג הגובל נפתח אט אט ובמצב שבו ההגבלה הייתה נכונה בתחילת המירוץ בסיומו השרשרת נפלה לגלגל השיניים הנמוך יותר מה שהביא לפסילה מיידית של אותו רוכב! 
  • ביצוע הגבלה על קסטה רגילה תמיד מסתיים בהילוכים לא מכוונים. או בתחילת או אפילו באמצע המירוץ מצב זה לא אידאלי וגורם למפח נפש אצל הילדים הצעירים. 
  • העומס הנוראי על עמדת השיפוט בכל הקשור בבדיקת הילוכים מוציא את השופטים מריכוז, גובה זמן חימום יקר מהרוכבים וגורם בעיקר להתעסקויות מכונאיות מיותרות טרום המירוץ. 

בואו נתקדם….!

איגוד האופניים בישראל בפתח העונה הנוכחית 2020 הוציא הודעה גורפת לכלל רוכבי הכביש הצעירים בה הוא מציין עדכון במרחק הנעילה של קטגוריית הילדים 6.35 במקום 6.20 שהיה נהוג עד עכשיו. 

בנוסף בהודעה תקדימית קובע האיגוד כי החל מעונת התחרויות 2021 כל רוכבי האופניים המתחרים בכביש יאלצו לבצע את בדיקת ההילוכים על הגלגל הגדול בקראנק והקטן בקסטה. לכן מומלץ לרוכבים בקטגוריה זו להצטייד בפלטות וגלגלי שיניים מותאמים. הגבלת הילוכים

החלטה זו מקפיצה את ענף האופניים ההישגי ומיישרת קו עם הסטנדרטים האירופאים המקובלים בהם כל רוכבי האופניים מתחרים עם יחס הילוכים חוקי ומקובל. 

ב BS ONLINE אנחנו גאים להביא לכם את מבחר קסטות הילדים, קדטים והנוער במטרה לספק מענה ופתרון לסוגיית ההילוכים. הקסטות תוצרת MICHE האיטלקית הידועה ביצור חלקי קצה לאופניים מקפידה על יצור חלקים וגלגלי שיניים משובחים, קלים ועמידים בעומס גבוה. 

אל תתחילו את עונת המירוצים ללא ציוד מתאים! אנחנו כאן כדי לעזור. 

שיהיה לכולנו בהצלחה 🙂

כתיבת תגובה

מאמרים אחרונים בבלוג

העולם של שרשראות האופניים…

שרשרת האופניים היא החלק המניע של הכלי שלך. השרשרת במהלך חייה עוברת תלאות ועינויים ואלמלא שרשרת תקינה ומתפקדת חוויית הרכיבת עלולה להפגע או לחילופן לההרס.

קרא עוד »

דף הפייסבוק שלנו