העולם של שרשראות האופניים…

שרשרת האופניים היא החלק המניע של הכלי שלך. השרשרת במהלך חייה עוברת תלאות ועינויים ואלמלא שרשרת תקינה ומתפקדת חוויית הרכיבת עלולה להפגע או לחילופן לההרס. אז הנה כמה טיפים ומידע מקיף בנוגע לעולם שרשראות האופניים עם הזמן. 

בועז שושן | 03.04.2020

המאמר נכתב ונערך בשיתוף אדם קירין בעל מכון לבדיקת שרשראות אופניים הנקרא ZERO FRICTION במלברן אוסטרליה. 

הרעיון לשפוך אור טיפה על איכות השרשראות וסוגן היום בשוק החופשי. ישנם מגוון יצרנים אך השרשרת עושה רושם הפכה להיות מוצר “גנרי” אשר הרוכב הממוצע כמעט ולא מייחס לו חשיבות, אנחנו ננסה לשנות את התפיסה הזאת בעזרת המאמר בכמה ראשי פרקים מן הקל אל הכבד. אם אתם מחפשים את התשובה המהירה ל”מתי מחליפים?” סביר להניח שהפסקה הראשונה תענה על שאלה זו. אם בא לכם להרחיב את הידע אתם מוזמנים לצלול איתנו עמוק לתוך העניין.

איך לבדוק שחיקה של השרשרת?

כמו כל חלק באופניים צמיגים, כבלים, רפידות בלם וכו’ שרשרת האופניים נשחקת עם הזמן. כמה זמן? שאלה מצויינת! ישנם כמה מרכיבים כמות הרכיבה, תנאי הדרך והעומס המופעל על השרשרת עם הזמן. 

עם הזמן האורך היחסי של חוליות השרשרת החיצוניות והפנימיות יגדלו וזה באופן ישיר להפעלת העומס בזמן הרכיבה. תופעה זאת נקראת “מתיחת שרשרת” וזאת מאחר שההספק והמומנט המופעל על חלקי השרשרת עובד באופן מתמיד ו”מותח” אותה כאילו הייתה אלסטית. 

ההגיון קצת מתעתע בנו בעניין הזה כי המתכת לא באמת “אלסטית” ולא ניתן למתוח אותה והיא לכל היותר עם כלים מיוחד פשוט תשבר! אבל העומס המתמיד מותח ועוד איך. 

חוליה סטנדרטית נמדדת מפין לפין במרחק של 12.7 מ”מ בקירוב, מרחק זה מנצה להתיישר עם הסטנדרט העולמי של מרחק השיניים בקסטה וגלגלי השיניים של החברות הנפוצות SHIMANO ו SRAM לדוגמא. 

השרשראות העכשוויות נקראת “שרשראות גלגול” וזאת בגלל השיטה שהן מורכבות…

  • חוליות פנים בעלות כרכוב עליון 
  • חוליות חוץ המותאמות לכרכוב של חוליות הפנים 
  • טבעות גלגול המקיפות את מערך ההתאמה הזה
  • ופין חלול או מלא הכנס בלחץ בתוך כרכוב זה. 

שרשרת

המבנה הנ”ל מענק התאמה מצויינת ותפעול קל וחלק על גבי גלגלי השיניים. 

השחיקה היחסית נובעת מעומסים כאמור ו”מותחת” את חוליות השרשרת באופן דיפרנציאלי לכל אורכה וכל דיווש נוסף שאנחנו מבצעים על גבי שרשרת ש”נמתחה” “מכה” בחלק הקטום של השן הנמצאת בקסטה או לחילופין בגלגל השיניים. 

ה”מכה” שדיברנו עליה גורמת לצד אשר בא במגע עם טבעת הגלגול של שן השרשרת להישחק ול”הימעך” ומכאן מגיע מקרה ההחלקה המעצבן שכולנו מכירים כאשר אנחנו מפעילים לחץ רגעי בעמידה על האופניים והיא פשוט בורחת מהקסטה. 

אי לכך ובהתאם לזאת המרחק בין שחיקת שרשרת, לשחיקת קסטה, גלגל שיניים וכל מערכת ההינע הוא קטנטן מאוד מה שיכול לפגוע לנו עמוקות בכיסים במקרה של החלפה טוטאלית. 

השיטה החינמית והפשוטה לבדיקת שחיקת השרשרת מסתבר היא גם הטובה ביותר (ויש כאלה שיחלקו עלי) וזאת לאור העובדה שגילינו לאורך הזמן חוסר התאמה בין מדידי שרשרת מחברות שונות לעומת הבדיקה הביתית הפשוטה. 

אז הנה סדר הפעולות לבדיקת שחיקת שרשרת ביתית….

  • ראשית העבר את ההילוכים למצב של פלטה גדולה והילוך קטן מאחור. 
  • שנית, בקראנק, נסה להרים את השרשרת מעל לגלגלי השיניים
  • אם משכת את קצות השרשרת ונחשפו בפניך 3\2 מגובה גלגל השיניים של הקראנק אז השרשרת שלך בלויה וזה הזמן להחליפה. 

שרשרת

חברות מסויימות כאמור מציעות כלים למדידת שחיקה של השרשרת וגם של הקסטה. 

צוללים קדימה….

נושא שחיקת שרשרת הוא סך הכל עניין של חיכוך. חיכוך גבוה פירושו שחיקה מוגברת ולהפך. 

שימו לב רגע! ישנם כ 8 מרכיבים שמבצעים בו זמנית את תהליך ההינע המכני של האופניים שהשרשרת במרכזם והם…

  • חוליה חיצונית 
  • חוליה פנימית 
  • רולרים
  • פין
  • גלגל שיניים קדמי (פלטה)
  • גלגל שיניים אחורי (קסטה)
  • פולי עליון (מעביר אחורי)
  • פולי תחתון (מעביר אחורי) 

חלקים אלו מניעים את השרשרת בווקטורים שונים ומווסתים את העומס היחסי אשר פועל על החלקים הנעים. אם נחשוב רגע על המבנה הקיים החלק שנשחק עקב חיכוך הכי הרבה הוא בעצם “הפין” שחוצה את הכרכובים של חוליות החיבור, הוא ממש מקבל פעולת ניסור בכל פעם שהוא משמש כחוליה מניעה. 

אי לכך שחיקה שכזו לא יכולה להתגלות דרך מדיד סטנדרטי ורק על ידי בדיקה פנימית מקיפה, שבואו נודה על האמת… אף אחד מאיתנו או מהמכונאים המוכרים לא יבצע.

מה שכן ניתן לעשות זה לשמן את האופניים ביסודיות בעזרת שמנים איכותיים ולתת לשמן לבצע את פעולתו כאשר מערכת ההינע סטטית ולא עובדת. 

עוד דבר בנוגע למכשירי הבדיקה הנפוצים עליהם דיברנו…. המכשיר בודק את האורך מרולר, לרולר ויש לציין ששחיקת הרולרים והפינים היא לא שווה ישנם רולרים שהקוטר שלהם אינו זהה ולכן בדיקה במכשיר במיקום בודד אינה אמינה. בדיקת מכשיר דורשת לפחות 3 נק’ עיגון על מנת לקבל תוצאה אמיתית. 

שרשרת

בדיקת שחיקה בתנאי מעבדה…

שרשראות מתחלקות לכמה משפחות אבל אנחנו נתייחס רק לשניים 

  • שרשרת זולה 
  • שרשרת יקרה

כי ת’כלס מה שמעניין אותנו לבסוף זה הכסף ואנחנו מעדיפים לשלם לעיתים יותר רק לא להחליף את כל מערכת ההינע. 

אז ככה, המתכת ממנה מורכבות החוליות של השרשרת המצוייה עוברות חישול וטיפול בחום על מנת לתת להם את החוזק הנדרש. זה בשלב הראשון. לאחר מכן הן עוברות טיפול של ציפוי בכימיקלים שונים המעניקים להם את המגע החלקלק אשר דוחה לכלוך ובאופן טבעי מוריד את מקדם החיכוך באופן משמעותי. רק לצורך העניין סיבוב שרשרת אחד בשרשרת איכותית ומטופלת היטב יכול לחסוך בין וואט אחד ל 2! תעשו בעצמכם את החישוב לאורך 3 שעות רכיבה. 

שרשראות פשוטות במחיר נמוך יחסית אינן עוברות את הטיפול הזה ומציעות ביצועים נמוכים יחסית ומדד שחיקה גבוה לאורך פרק זמן יחסית קצר. מבנה החוליה לא מתוכנן בקפידה והשחיקה ה”ליטרלית” (צידה החיצוני של חוליה) של השרשרת גם היא גודלת באופן יחסי בגלל עומסי העברה. 

מהי ההחלטה הנכונה? שאלה טובה בבדיקות מעבדה נראה באופן מובהק כי שרשראות זולות נשחקות החל מהרכיבה הראשונה ביחס של 0.5% אז האם החלפה של כל מערכת ההינע כולל השרשרת היא צעד כלכלי לעומת שרשרת יקרה ואיכותית? אני לא כל כך בטוח. 

דוח בדיקת מעבדה של שחיקת שרשרת מהק”מ הראשון עד 0.5% של ZERO FRICTION כנסו לקישור.

אז אחרי שראינו את מדד השחיקה מגיע איתו מדד העומס! כמה השרשרת שלנו יכולה לקחת כאשר שימו לב שהסטנדרט עומד על 8000NM? אבל אנחנו לא שם אז ניסוי עם ביצועים אנושיים יותר בהחלט עמד על הפרק. 

דו”ח בדיקת עמידות שרשראות בעומס נקודתי ובעומס מתמשך של ZERO FRICTION

מכל המידע הזה אנחנו למדים ששחיקת השרשרת באופניים היא בהכרח לא לינארית ומושפעת מכמה מרכיבים שונים. לכן תקפידו לבדוק את השרשרת כל שבוע שבועיים ולא כל 1500-2500 ק”מ. 

האם שמן איכותי יקטין את השחיקה…?

חד משמעית… כן!  שמן איכותי יותר עם תוספות קרמיות על בסיס ווקס בהחלט מקטין את החיכוך הנגרם במהלך עבודת של השרשרת. 

כמה דברים עם זאת שצריך לזכור ישנם במהלך הרכיבה תנאים משתנים, באופן מובהק שמן שמתאים לכביש לא יתאים לשטח! וזאת בגלל החול והאבק שישמשו כמעין נייר זכוכית על גבי החוליות תוסיפו לכל זה יום גשום קצת וזהו קיבלתם חגיגה שלמה. 

ישנו עוד מרכיב בכל אלמנט הציפוי של השרשראות ברמת האיכות הגבוהה, לעיתים תחושת פידול לא נעימה נגרמת בגלל הצלבה או אפילו לאחר שעה רכיבה וזאת בגלל שהציפוי הקרמי וחומרי הטפלון שאמורים לדחות כל נוזל בעצם הלכה למעשה דוחים את השמן! אז מה עושים? השימון צריך להיות יסודי יותר ולהתבסס על חומרים מבוססי ווקס שיעניקו דביקות נוספת לחומרי השימון. לא בהכרח כל שמן היום בשוק יעשה את העבודה על כל אופניים וחבל. שרשרת לא משומנת מגבירה את השחיקה במצבי קיצון עד 5%. 

טיפ!

השימון הטוב והיעיל ביותר מתבצע כ 12 שעות לפני מועד הרכיבה. באופן יסודי חוליה, חוליה מחלקה הפנימי של השרשרת על ידי טפטוף על הרולרים ולאחר מכן שימון דק על גבי פני החוליה החיצונית. במהלך 12 השעות טיפות השמן בוודאות מגיעות ויוצרות שכבת הגנה על גבי ה”פין” שעליו דיברנו קודם לכן ומקטינות באופן משמעותי את שחיקת פעולת הסיבוב סביב “פיני” השרשרת. 

הערה! 

שרשראות חדשות מגיעות עם חומר סיכה אשר אמור להגן על השרשרת בזמן האחסון. זהו לא שמן!!! חובה להסירו במעמד הקניה לפני ההתקנה! רכיבה עם חומר סיכה זה מגביר את השחיקה בעד 5%

דו”ח מקיף לגבי סוגי שמני שרשראות בתנאים שונים עם אבק וזיהום וללא אבק במעבדת ZERO FRICTION לחצו על הקישור!

לסיכום…..

השרשרת היא לא מוצר “גנרי” יש המון מרכיבים בכל הקשור ביצור שרשראות איכותיות. שימוש נכון ובחירת שמנים ברמה גבוהה תאריך את חיי השרשרת שלכם ותחסוך מכם שקלים מיותרים ותהפוך גם את חוויית הרכיבה שלכם לנעימה יותר.

 

 

כתיבת תגובה

מאמרים אחרונים בבלוג

העולם של שרשראות האופניים…

שרשרת האופניים היא החלק המניע של הכלי שלך. השרשרת במהלך חייה עוברת תלאות ועינויים ואלמלא שרשרת תקינה ומתפקדת חוויית הרכיבת עלולה להפגע או לחילופן לההרס.

קרא עוד »

דף הפייסבוק שלנו